Stanoviska komise z 14. 3. 2006

21. 03. 2007 · Barbora Osvaldová

Přítomní: Jandourek, Jůn, Černý, Osvaldová, Lipold, Bílek, Velíšek
Omluveni: Kruml, Bystrovová

Žádosti Komise pro etiku
1. Grémium SNČR předběžně vyslovilo souhlas, aby Komise pro etiku mohla do svých stanov doplnit klauzuli, že pokud se redakce nevyjádří do 30 dnů ke stížnosti, kterou jí komise zašle, bude moci komise rozhodnout sama, aniž by čekala na toto stanovisko druhé strany. Žádost bude postoupena Řídícímu výboru SNČR. 

2. Komise upozorňuje všechny stěžovatele, že na webu SNČR je umístěn formulář pro rychlejší komunikaci. Viz minulý zápis. 

Nová podání
· Žádost por. Plesníka o odborné stanovisko k materiálu „Do Indie“ Petry Edelmannové, uveřejněném na webu Národní strany. Komise konstatuje, že Petra Edelmannová není novinářka a materiál byl uveřejněn na webu politické strany. Komise pro etiku není kompetentní posuzovat zákonnost vyjádření cit: „S cikány se dle norem a forem života středoevropského národa žít nedá“ a pod. Nicméně pro úplnost dodává, že vyjádření, která jsou na webu uvedena, jsou v rozporu s Etickým kodexem novináře. 

· Dotaz z Aktuálně.cz, na stanovisko KPE k vysílání záběrů obyčejných a nikoli z něčeho podezřelých osob pořízených kamerovým systémem (ať už městským, anebo popř. kamer v majetku obchodních řetězců), posléze používaným v celostátních televizích často ve zpravodajství, bez svolení natočených. Je to neetické anebo dokonce protiprávní? A hraje nějakou roli, zda o záznam požádá sama televize, anebo jí je záznam nabídnut - ať už policií nebo zaměstnanci/vedoucími supermarketu? Materiál převzal kolega Lipold. 

· Kopie stížnosti F. Šediváka Radě ČT – je pobouřen nepřiměřenou reakcí Českomoravské myslivecké jednoty na večerníček Madla a Ťap. Stížnost komisi nepřísluší, jde o hranou tvorbu, nikoli o žurnalistiku. Případ bude řešit Rada ČT 

· Obec Zahrádky – stížnost na článek v Českolipském deníku, že mylně informovala o jejich webových stránkách  a v opravě nedali možnost se obci vyjádřit – materiál převzal kolega Jandourek a připraví stanovisko.

Dořešená a řešená podání
· Firma ZEKIWA si stěžovala na pořad české televize Černé ovce (redaktorka Mária Křepelková),  příspěvek byl podle podání účelově sestříhán a firma byla poškozena prací novinářky.  
Kolegyně Křepelková KPE informovala,  že natáčení reportáže začalo zcela standardně, jak to u případů reklamace bývá. Prostor dostala " poškozená" a prodávající, protože to je pro zákazníka partner při reklamaci. Není to dovozce, nebo výrobce. Prostor dostal ještě soudní znalec z oboru kvůli objektivnosti.
Protože se po odvysílání první reportáže  ozval dovozce / VISPA Náchod/, reportérka tam zajela znovu a dala prostor dovozci s tím, že se domluvili na znaleckém posudku Státního zdravotního ústavu v Praze. Bohužel, ani ten nebyl akceptován, ale dovozce dostal dostatečnou možnost pro vyjádření. Soudním příkazem bylo prodejci nařízeno, aby vrátil poškozené peníze včetně nákladů spojených s reklamací. Prodejce se odvolal a začalo probíhat soudní jednání. Proběhlo první stání, soud nařídil další  znalecký posudek, jehož vypracováním byl opět pověřen Státní zdravotní ústav v Praze. Výsledek znaleckého posudku - jde o oprávněnou reklamaci. Paralelně probíhá jiný soud, kde je žalována poškozená, Česká televize a časopis Test pro spotřebitele. Komise tedy konstatuje, že obě stany sporu v reportáži prostor dostaly a žádá, aby byla veřejnost seznámena s výsledkem soudního jednání, ať už dopadne jakkoli. 

· Stížnost Rady velvyslanectví Španělského království na Českou televizi – reportáž pořadu Reportéři ČT (svěření do péče nezletilé) – ČT byla požádána o vyjádření. Zatím nepřišlo. Komise si bude muset příslušný pořad promítnout. 

· Stížnost Břetislava Horáčka, který vyslovil nespokojenost s prací některých novinářů Respektu a Lidových novin. Jde o případ p. Zdenky Blažkové z Lysolaj. Břetislav Horáček zaslal komisi další dopis. Žádá, aby se KPE na místě v Lysolajích přesvědčila o situaci za přítomnosti starostky, novinářů a někoho ze SNČR a p. Horáčka. Podklady byly předány kolegyni Bystrovové. 

· Stížnost Jana Zajíce a Petra Novotného  na Plzeňský deník – článek Politik: Kolik beru, nevím. Podle stěžovatelů nebyly uvedeny důležité informace. Redakce byla požádána o vyjádření. Zatím nepřišlo. 

· Stížnost na reportáž Terezy Anteneové z TV Prima  ze dne 20.2.2007 o situaci skupiny America Tours, která  v důsledku sněhové bouře nestihla spoj v New Yorku do Panamy a byla nucena zůstat několik nocí v New Yorku.  Údajně v této reportáži hrubým způsobem redaktorka poškodila CK America Tours. Přišlo vyjádření redakce zpravodajství Prima, které obvinění odmítá. KPE si bude muset promítnout příslušnou zprávu. 

· Doc. Hlávka – opětovná stížnost na Kroměřížský deník, který už ji jednou odmítl. Autor bude požádán o zaslání rozsudku. 

· Stížnost výkonné ředitelky APRA Luďky Raimondové na magazín Industry Europe, který si údajně vynucoval inzerci prostřednictvím redakčních materiálů. Redakce byla požádána o stanovisko. Nevyjádřila se. Převzal kolega Jůn. Z jeho stanoviska vyjímáme: Domníváme se, že i když  jde o složitý případ zjevně neprůhledných a nátlakových obchodních praktik 
ze strany  inzertního oddělení onoho časopisu, či spíše ročenky 
nebo almanachu (jak se tento formát publikace, tedy kombinace redakčního popisu výrobní či obchodní činnosti  různých firem a těsně přiléhající inzerce oné firmy a jejích dodavatelů obvykle nazývá), nejde o porušení  novinářské etiky ve smyslu článků našeho kodexu. Je tomu tak proto, že novinář či novináři píšící pro onu ročenku či almanach se v textové části nedopustili nějakého etického přestupku, který by nám příslušelo posuzovat  a zjevně nemají s popsanými nátlakovými praktikami vydavatele, administrace či inzertního oddělení nic společného. Celý dopis bude stěžovatelce zaslán. 

· Stížnost Jiřího Svobody na články v MFD, kterým měl být na základě nepodložených faktů poškozen ředitel ZŠ v Táborské ulici Vít Beran. Bohužel žádné články, včetně titulků, podle kterých by se daly najít, ani konkrétní údaje a data, jména redaktorů, kdy články měly vyjít a pod., nebyly přiloženy. Stěžovatel byl požádán mailem o upřesnění. Zatím nepřišlo. 

· Stížnost (mailem) Václava Kabáta  (viz minulý zápis z komise). Stanovisko ČTK zatím nepřišlo. 

· Stížnost Lukáše Bicana na reportáž TV Nova o serveru www.zpovednice.cz. Autor se reportáží cítí poškozen a upozorňuje na to, že byla zkreslená. Úkol stále trvá – je třeba si promítnout příslušný pořad (kolega Kruml), a po diskusi  komise rozhodne. 

· JUDr. Hrabák – stížnost na Novu, že vysílala v pořadu Občanské judo nepravdivé informace. Komise si promítla příspěvek, je třeba ještě zjistit, jaké byly k obrazu podtitulky. Materiál je neobsahoval, tak že není možné ověřit, zda bylo uvedeno, že jde v případě JUDr. Hrabáka o archivní záběry a koho. K věci se vyjádřila redakce Občanského juda, v dopise se mimo jiné říká: „v reportáži nebylo uvedeno jméno, příjmení, bydliště ani místo působení JUDr. Hrabáka. Byly tam jen archivní záběry z archivu TV Nova.“ Pokud reportáž neměla podtitulky, může jít o porušení etického kodexu. Případ nebyl uzavřen - kolega Kruml byl požádán o doplňující informace. Případ zatím nebyl dořešen. 

· M. Hoření – tisková mluvčí KSČM, si stěžuje na Hospodářské noviny, že v článku o kandidátce KSČM Martě Semelové uveřejnily větu Dějiny se falšují, souzeni (v 50 letech) byli jen ti, co se opravdu provinili, kterou Mgr. Semelová neřekla. Na základě této věty pak vyšel další materiál v Respektu. Odpověď do zasedání komise nepřišla, byla doporučeným dopisem urgována 15.12. 06. Případ zatím nebyl dořešen. 

· Stížnost J.Grzeszczykové na několik redakcí – Nova, Karvinský deník, AHA aj. že přes nesouhlas maminky byly otištěny její fotografie a také některá její vyjádření, která jsou zkreslená a média „házejí dále špínu a lži“ na adresu jejich rodiny. Bylo vyžádáno stanovisko redakce. Odpověď do zasedání komise nepřišla, byla doporučeným dopisem urgována 15.12. 06. Případ zatím nebyl dořešen. 

· Stížnost na Liberecký deník, kde byl na počátku dubna zpracován a 11. dubna otištěn článek Tomáše Lánského o zubní laboratoři. Redaktor dostal informace a možnost fotografovat v laboratoři za podmínky, že článek autorizuje. Tuto dohodu porušil. Článek byl údajně plný nepřesností. Totéž se opakovalo ještě jednou v září. Stěžovatelům slíbila redakce zveřejnění jejich vyjádření, ale neudělala to. Reakci redakce se pokouší KPE zjistit prostřednictvím pobočky SNČR .

Další schůze komise se bude konat ve středu 18. dubna  2007 v 18 hodin na obvyklém místě.

